Ból łokcia

Łokieć tenisisty: objawy, przyczyny, leczenie

Błyskawiczna pomoc w ostrym bólu

Odwiedź Active Clinic – gabinet fizjoterapii w centrum Warszawy.

Łokieć tenisisty – inaczej: entezopatia nadkłykcia bocznego kości ramiennej – objawia się bolesnymi zmianami degeneracyjnymi ścięgien mięśni prostowników dłoni i palców.  Wbrew swojej nazwie, nie dotyka on tylko sportowców.

Szacuje się, że zaledwie 5-10% wszystkich przypadków zapalenia nadkłykcia bocznego kości ramiennej dotyczy osób regularnie spędzające czas na korcie tenisowym. Pozostałe przypadki dotyczą pracowników biurowych i osób wykonujących powtarzalne czynności ręką.

Objawy: ból i pieczenie w okolicy łokcia

Pojawienie się objawów zazwyczaj nie jest związane z jedną, odizolowaną kontuzją, a długotrwałym przeciążeniem ręki. Ból przy łokciu tenisisty niekoniecznie musi być umiejscowiony tylko w obrębie łokcia, ale może promieniować wzdłuż mięśni do przedramienia lub nadgarstka.

Do najczęstszych objawów łokcia tenisisty należą ból (lub uczucie pieczenia) po zewnętrznej stronie łokcia lub mięśni przedramienia, szczególnie przy:

• podnoszeniu, chwytaniu lub trzymaniu przedmiotów;
  • czynnościach wymagającychskrętnego ruchu nadgarstka lub przedramienia (np. otwieraniu okna, drzwi, słoika lub przekręcaniu gałki);
  • zaciskaniu dłoni w pięść.

Przyczyny: regularne przeciążanie ręki i… wiek

Przyczyną łokcia tenisisty jest powtarzalne przeciążenie mięśni, które są połączone z łokciem i służą do prostowania nadgarstka. Regularne nadwyrężanie mięśni i ścięgien powoduje powstawanie mikrourazów w tkankach, co prowadzi do zmian zwyrodnieniowych ścięgien prostowników nadgarstka w punkcie jego przyczepu do łokcia. (Okolica nadkłykcia bocznego kości ramiennej). Mowa więc o wykonywaniu takich czynności, jak np.:

• długotrwałe pisanie na klawiaturze komputera lub trzymanie telefonu;
  • granie w tenisa;
  • używanie narzędzi (młotek, śrubokręt);
    granie na instrumentach muzycznych.

2000+ pacjentów od 2018 roku

Diagnoza stawia się z reguły u osób między 30 a 50 rokiem życia, chociaż ostatnie badania pokazują, że problem dotyka coraz więcej młodych osób, spędzających wiele godzin dziennie z telefonem w ręku lub piszących na komputerze. Praca z klawiaturą, z nadgarstkami opartymi o biurko i uniesionymi dłońmi, powoduje ciągłe napięcie mięśni prostowników nadgarstka.

Trzymanie dłoni w takiej pozycji może zmniejszyć przepływ krwi do bolesnych obszarów o 70%, co jeszcze nasila dolegliwości. Do grup zawodowych szczególnie narażonych na łokieć tenisisty należą:

• pracownicy biurowi;
  • informatycy;
  • muzycy;
  • sportowcy;
  • stomatolodzy;
  • fryzjerzy / kosmetyczki;
  • pracownicy fizyczni.

Terapia manualna z zastosowaniem różnych technik dobranych do stanu klinicznego pacjenta ma na celu przyspieszenie i ukierunkowanie procesu naprawczego w zmienionych chorobowo tkankach.

Podczas terapii manualnej dochodzi do relaksacji mięśni przedramienia. Fizjoterapeuta nie ogranicza swojego działania do wskazanego przez pacjenta miejsca bólowego, ale pracuje technikami tkanek miękkich, powięziowymi czy mobilizacyjnymi z całą taśmą mięśniowo-powięziową, od odcinka szyjnego aż po nadgarstek. Strefy zaburzeń w innych regionach mogą nakładać się , potęgować ból samego łokcia i utrudniać proces regeneracji.

Terapia manualna oraz odpowiednie ćwiczenia pomogą we wzmocnieniu mięśni, zwiększeniu siły chwytu oraz poprawie ukrwienia w celu przyspieszenia procesów regeneracyjnych.

Fala uderzeniowa

Leczenie łokcia tenisisty falą uderzeniową pozwala na znaczne zmniejszenie dolegliwości bólowych i przywrócenie sprawności ruchowej. Zdecydowaną zaletą leczenia za pomocą fali uderzeniowej jest krótki czas terapii – zwykle wystarczą 3-5 zabiegów po parę minut każdy.

Terapia falą uderzeniową pobudza i przyspiesza proces neowaskularyzacji, czyli tworzenia nowych naczyń krwionośnych w tkankach. Ma to na celu poprawę ukrwienia zmienionych tkanek, co prowadzi do ich regeneracji.

• zmniejszenie bólu;
  • zmniejszenie napięcia mięśni;
  • poprawa metabolizmu i krążenia;
  • rozpuszczenie zwapniałych fibroblastów;
  • zwiększenie produkcji kolagenu.

Wylecz łokieć tenisisty jeszcze dziś

Odwiedź Active Clinic – gabinet fizjoterapii w centrum Warszawy.