Łokieć tenisisty

Active Clinic - Gabinet 1 Rehabilitacja Fizjoterapia

Czym jest łokieć tenisisty?

Łokieć tenisisty to potoczna nazwa jednej z najczęstszych dolegliwości w obrębie stawu łokciowego. Łokieć tenisisty (inaczej – entezopatia nadkłykcia bocznego kości ramiennej) objawia się bolesnymi zmianami degeneracyjnymi ścięgien mięśni prostowników dłoni i palców. Wbrew nazwie, łokieć tenisisty nie dotyczy tylko sportowców.  Szacuje się, że jedynie 5% do 10% wszystkich przypadków zapalenia nadkłykcia bocznego kości ramiennej dotyczy osób regularnie spędzające czas na korcie tenisowym. Pozostałe przypadki dotyczą pracowników biurowych i osób wykonujących powtarzalne czynności ręką.

Objawy łokcia tenisisty.

Ból przy łokciu tenisisty nie koniecznie musi być umiejscowiony tylko w obrębie łokcia, ale może promieniować wzdłuż mięśni do przedramienia lub nadgarstka. W większości przypadków łokieć zaczyna boleć łagodnie, a wraz z biegiem czasu ból narasta, szczególnie przy trzymaniu lub podnoszeniu cięższych przedmiotów lub skręcaniu przedramienia. Pojawienie się objawów zazwyczaj nie jest związane z jedną, odizolowaną kontuzją, a dłuższym przeciążeniem ręki. Do najczęstszych objawów łokcia tenisisty należą ból (lub uczucie pieczenia) po zewnętrznej stronie łokcia lub mięśni przedramienia szczególnie przy:

• podnoszeniu, chwytaniu lub trzymaniu przedmiotów
  • czynnościach wymagających skrętnego ruchu nadgarstka lub przedramienia (np. otwieraniu okna, drzwi, słoika lub przekręcaniu gałki)
  • zaciskaniu dłoni w pięść

Co powoduje łokieć tenisisty?

Łokieć tenisisty może być spowodowany zaawansowanymi wiekiem, regularnym przeciążeniem ręki przy powtarzalnych ruchach i napięciem nadgarstka podczas takich czynności jak np.:

• długotrwałe pisanie na klawiaturze komputera
  • trzymanie telefonu komórkowego
  • gra w tenisa
  • używanie narzędzi (młotek, śrubokręt)
  • granie na instrumentach muzycznych

Łokieć tenisisty najczęściej diagnozowany jest u pacjentów pomiędzy 30 a 50 rokiem życia, chociaż ostatnie badania pokazują, że problem dotyka coraz większej liczby młodych osób, które spędzają wiele godzin dziennie z telefonem komórkowym w ręku lub pisząc na komputerze. Praca na komputerze z nadgarstkami opartymi o biurko i uniesionymi dłońmi na klawiaturze, powoduje ciągłe napięcie mięśni prostowników nadgarstka. Trzymanie dłoni w takiej pozycji może zmniejszyć przepływ krwi do przedramion i dłoni nawet do 70%, co nasila dolegliwości. Główną przyczyną powstania dolegliwości jest powtarzalne przeciążenie mięśni, które są połączone z łokciem i służą do prostowania nadgarstka. Regularne nadwyrężanie mięśni i ścięgien powoduje powstawanie mikrourazów w tkankach co prowadzi do zmian zwyrodnieniowych ścięgien prostowników nadgarstka w punkcie jego przyczepu do łokcia (okolica nadkłykcia bocznego kości ramiennej).

Do grup zawodowych, które są szczególnie narażone na łokieć tenisisty należą:

• pracownicy biurowi
  • informatycy
  • muzycy
  • sportowcy
  • stomatolodzy
  • fryzjerzy / kosmetyczki
  • pracownicy fizyczni

Jak leczyć łokieć tenisisty?

Najlepszym sposobem leczenia, jest leczenie zachowawcze, które zależy od stadium zaawansowania zmian. Jeśli dolegliwości bólowe są o bardzo niewielkim natężeniu, możemy spróbować takich domowych sposobów, jak:

• chłodzenie łokcia w celu zredukowania bólu oraz opuchlizny: zalecane jest chłodzenie łokcia przez 20-30 minut, co 3-4 godziny, od 2 do 3 dni, aż do ustąpienia bólu
  • używanie specjalnej opaski na łokieć tenisisty w celu odciążenia

Do niedawna przy łokciu tenisisty zalecano przyjmowanie leków przeciwbólowych (niesteroidowych leków przeciwzapalnych, tzw. NLPZetów), które wykazują działania przeciwbólowe i przeciwzapalne. Jednak biorąc pod uwagę, że łokieć tenisisty nie jest stanem zapalnym, stosowanie wyżej wymienionych leków może tylko na krótko zmniejszyć dolegliwości, ale nie rozwiązuje problemu. Skutecznymi metodami leczenia są terapia manualna oraz zabiegi z zastosowaniem fali uderzeniowej.

Terapia manualna z zastosowaniem różnych technik dobranych do stanu klinicznego pacjenta ma na celu przyspieszenie i ukierunkowanie procesu naprawczego w zmienionych chorobowo tkankach. Podczas terapii manualnej dochodzi do relaksacji mięśni przedramienia. Fizjoterapeuta nie ogranicza swojego działania do wskazanego przez pacjenta miejsca bólowego , ale pracuje  technikami tkanek miękkich, powięziowymi, czy mobilizacjami z całą taśmą mięśniowo-powięziową od odcinka szyjnego aż po nadgarstek. Strefy zaburzeń w innych regionach mogą nakładać się , potęgować ból samego łokcia i utrudniać proces regeneracji. Terapia manualna oraz odpowiednie ćwiczenia pomogą we wzmocnieniu mięśni, zwiększeniu siły chwytu oraz poprawie ukrwienia w celu przyspieszenia procesów regeneracyjnych.

Leczenie łokcia tenisisty falą uderzeniową pozwala na znaczne zmniejszenie dolegliwości bólowych oraz przywrócenie sprawności ruchowej.  Zdecydowaną zaletą leczenia za pomocą fali uderzeniowej jest, krótki czas terapii. Zazwyczaj wystarczy 3 do 5 zabiegów po parę minut każdy.  Terapia falą uderzeniową polega na pobudzeniu i przyspieszeniu procesów neowaskularyzacji, czyli tworzenia nowych naczyń krwionośnych w tkankach. Ma to na celu poprawę ukrwienia zmienionych tkanek, co prowadzi do ich regeneracji.

• Zmniejszenie bólu
  • Zmniejszenie napięcia mięśni
  • Poprawa metabolizmu i krążenia
  • Rozpuszczenie zwapniałych fibroblastów
  • Zwiększenie produkcji kolagenu

Jak możemy Państwu pomóc?

Zapraszamy na wizytę, na której nasi fizjoterapeuci przeprowadzą odpowiednie testy i badania oraz zaproponują optymalną dla Państwa terapię.

Zadzwón teraz i dowiedz się szczegółów jak możemy Tobie pomóc.