Blizna na brzuchu kobiety

Jak pozbyć się blizn? Terapia i zabiegi wspomagające

Zacznij leczenie blizny jeszcze dziś

Odwiedź Active Clinic – fizjoterapia blizn w centrum Warszawy.

Blizna po operacjach chirurgicznych, urazach, czy też oparzeniach to nie tylko defekt estetyczny, ale może być źrodlem różnych dysfunkcji czy dolegliwości

Niestety, po operacjach w obrębie jamy brzusznej, cesarskim cięciu, czy innych zabiegach chirurgicznych, wielu lekarzy nie wspomina Pacjentom o konieczności pracy z blizną

Czasem nie mamy wpływu na wystąpienie blizny, ale możemy dzięki fizjoterapii blizn mieć znaczny wpływ na jej wygląd i proces gojenia.

Co się dzieje, jeśli nie leczymy blizny?

Pozostawiona sama sobie, sztywna blizna, bez mobilizacji, ze zrostami, może powodować dolegliwości bólowe w obrębie jamy brzusznej i generować inne dysfunkcje – także poza lokalizacją samej blizny. Pojawienie się zaburzeń zależy od wielkości blizny oraz jej lokalizacji.

Blizna, z pozoru zagojona z zewnątrz, może wpływać na zaburzenie równowagi w całym ciele. Każdy zabieg chirurgiczny wiąże się z przerwaniem integralności skóry, przecięciem wielu warstw: skóry, tkanki podskórnej, powięzi, mięśni, które po zabiegu zostają zszyte.

Następuje proces gojenia, w efekcie którego dochodzi do zrastania się tkanek na wszystkich uszkodzonych poziomach. Problem polega na tym, że w procesie gojenia kolagen budujący nowe tkanki i zapewniający wytrzymałość nowej tkance, układa się w sposób nieregularny, chaotyczny i wnika pomiędzy inne struktury. Proces tworzenia blizny zaburza ślizg między poszczególnymi warstwami, np. tkanką podskórną a powięzią, czy też powięzią a mięśniem.

Możliwe problemy powstałe wskutek zaniedbanych blizn:

• przykurcze mięśniowe (zrosty pomiędzy tkankami);
  • zaburzenie postawy ciała (np. blizna w obrębie klatki piersiowej po mastektomii lub operacjach kardiochirurgicznych może prowokować ustawienie barku w protrakcji oraz pogłębienie kifozy);
  • zaburzenia propriocepcji (blizny zakłócają obraz odbierany przez receptory czucia);
  • zaburzenie wzorców ruchowych;
  • dolegliwości bólowe o charakterze ostrego i rwącego bólu (skutek wciągania przez  włókna kolagenowe tkanek mięśniowych i powięzi);
  • przenoszenie nadmiernych obciążeń mechanicznych na inne obszary, co objawia się dolegliwościami bólowymi kręgosłupa.

2000+ pacjentów od 2018 roku

Zbliznowacenia w obrębie jamy brzusznej mogą dawać kliniczne konsekwencje w obrębie samej blizny, powięzi i układu trzewnego:

• bóle/ciągnięcia w obrębie blizny;
  • zaburzenia czucia w obrębie blizny, czasem krocza i przedniej powierzchni ud;
  • bóle odcinka lędźwiowego często interpretowane jako skutek przeciążenia pracą biurową lub opieką nad dzieckiem;
  • bóle biodra;
  • ograniczenia i ból w obrębie odcinka szyjnego kręgosłupa;
  • bóle głowy i obręczy barkowej;
  • bóle podbrzusza przypominające bóle menstruacyjne;
  • stany zapalne w obrębie blizny nasilające się podczas aktywności fizycznej;
  • problemy z układem trawiennym, bóle brzucha, ciągnięcia, zaparcia;
  • problemy z układem moczowym;
  • problemy z samoakceptacją wyglądu naszego ciała po zabiegu.

Na czym polega mobilizacja blizny?

Specjalnie dobrane techniki, które zapobiegają zmniejszaniu się ruchomości blizny i przywracają prawidłową przesuwalność tkanek względem siebie. Na pierwszej wizycie  fizjoterapeuta ocenia stan blizny, jej twardość, przesuwalność i wpływ na inne struktury. Fizjoterapia blizny polega na pracy z samą blizną (mobilizacja blizny) oraz głębiej położonymi tkankami oraz z oddalonymi strukturami, w których zaszły kompensacje zaburzeń biomechanicznych wskutek oddziaływania blizny.

Pacjentowi zostaną przedstawione techniki autoterapii, aby mógł samodzielnie wspomagać regenerację blizny a także zostanie dobrany odpowiedni zestaw ćwiczeń dostosowany do kondycji pacjenta i etapu gojenia blizny.

Należy pamiętać o poinformowaniu terapeuty o posiadaniu blizny, nawet kilka lat po zabiegu, zwłaszcza blizny wciągniętej (blizny wklęsłej), przerośniętej i nieprzesuwalnej.

Terapia manualna może w znaczący sposób wpłynąć na wygląd blizny, jej elastyczność oraz ruchomość nawet wiele miesięcy, lat po jej powstaniu.

Dodatkowo jako wsparcie leczenia blizna można zastosować:

• kinesiotaping;
  • suche igłowanie;
  • fizykoterapię (laser, ultradźwięki, jonoforeza);
  • fala uderzeniowa.

Pozbądź się dolegliwości związanych z bliznami

Odwiedź Active Clinic – fizjoterapia blizn w centrum Warszawy.